Featured Post

Wake up Now ! جاگو ، جاگو ، جاگو

Wake up Pakistan ! Presently the Muslim societies are in a state of ideological confusion and flux. Materialism, terrorism,...

Friday, March 30, 2012

Wakeup! Akhand Bharat, Unfolding

صرف اناؤنسمنٹ باقی ہے ...چوراہا … حسن نثار



اس گھر کو آگ لگ گئی گھر کے چراغ سے“
ان ”سیاسی چراغوں“ کو جلد از جلد بجھانے کی کوشش نہ کی گئی تو قوم کو پچھتانے کی مہلت بھی نصیب نہ ہو گی۔ یہ ملفوف وارننگ دیتے ہوئے میں علامہ عنایت اللہ مشرقی کی 1956 والی تقریر کا حوالہ دوں گا۔ لاہور میں اپنے تاریخی خطاب کے دوران علامہ نے کہا تھا،
”مسلمانو!
میں تمہیں خبردار کرتا ہوں کہ ایک ایسا دور آنے والا ہے جو غالباً 1970ء کا دور ہو گا۔ اس دور میں میری آنکھیں دیکھ رہی ہیں کہ ہر طرف سے یورش کا اک طوفان اٹھ رہا ہو گا۔ ملک کے اندرونی حالات بڑے خراب ہوں گے، خون خرابے کا خدشہ ہو گا، نسلی اور صوبائی تعصب کو ہر جگہ ہوا دی جا رہی ہو گی۔ زندہ باد اور مردہ باد کے نعرے ہوں گے۔ ملک کے ٹکڑے ٹکڑے کرنے کے پروگرام بن رہے ہوں گے، میں تمہیں متنبہ کرتا ہوں کہ اگر ملک کی قیادت مضبوط ہاتھوں میں نہ ہوئی تو جان لو کہ اس ملک کا بچنا محال ہو گا۔ ہو سکتا ہے کہ مشرقی پاکستان مغربی پاکستان سے کٹ جائے یا اندرونی خلفشار سے فائدہ اٹھا کر کہیں انڈیا ملک کو ہڑپ نہ کر لے یا ہو سکتا ہے کہ غلط قسم کے لوگ برسراقتدار آ کر پاکستان کو ہندوستان کی غلامی میں دے دیں۔ میں تمہیں 1970ء کے لئے خبردار کرتا ہوں کہ اس وقت کے لئے ابھی سے تیاری شروع کر دو“
قارئین!
یہ تھی بنگلہ دیش کے قیام کی پیش گوئی لیکن نہ تب کسی نے درویش جینوئین کے کہے پر کان دھرے نہ آج کوئی اس درویش کی سنے گا جس نے مجھے خبردار کیا کہ اپنے ہم وطنوں کو خبردار کر دو کہ اگر آنے والے دنوں میں مین سٹریم سیاسی پارٹیوں سے نجات حاصل کرنے میں ناکام رہے تو خاکم بدہن، یہ ملک ”ایکسپلوڈ“ نہیں ”امپلوڈ“ کر جائے گا جیسے بھٹہ اندر ہی اندر بیٹھ جاتا ہے یا جیسے پانی کی جگہ گارا سا نکلنے لگے تو لوگ کہتے ہیں… بور بیٹھ گیا ہے“
مجھے ذاتی طور پر قطعاً کوئی شک نہیں کہ ملک کے خود غرض اور نیم خواندہ حکمران شعوری یا لاشعوری طور پر اس ملک کا بھٹہ بٹھانے میں مصروف ہیں اور اگر اگلے الیکشن (؟) کے بعد انہیں ایک ایک باری مزید مل گئی تو سمجھ لو کہ پھر اللہ ای اللہ۔ جذباتیت اور جہالت کے جو شہکار سرعام یہ جھوٹ بولتے ہیں کہ پاکستان ہمیشہ قائم رہنے کے لئے بنا ہے تو یہ لوگ کتنی ڈھٹائی سے بنگلہ دیش کو بھول جاتے ہیں حالانکہ جو اپنی تاریخ بھول جائیں، تاریخ بھی انہیں بھول جایا کرتی ہے سو سستے سفلے جذبات کو طاق میں رکھتے ہوئے حقیقت پسندی سے کام لیا جائے تو شاید کوئی بہتر اور محفوظ رستہ نکل آئے۔
میں اپنے قارئین سے پُر زور اپیل کرتا ہوں کہ رک رک کر ٹھہر ٹھہر کے علامہ عنایت اللہ مشرقی کی تقریر دوبارہ پڑھیں اور پھر اسے اس شہہ سرخی کے ساتھ ملا کر صورتحال پر غور کریں۔ پاکستان نے 5 ہزار میگا واٹ بجلی دینے کی بھارتی پیشکش قبول کر لی“ مجھے انڈیا سے بجلی ”امپورٹ“ کرنے پر قطعاً کوئی اعتراض نہیں کہ بجلی بچاری ہندو مسلمان یا سکھ نہیں بالکل سو فیصد سیکولر ہوتی ہے اور اگر کوئی ”عالم“ یا نظریہ پاکستان کا ہول سیلر بجلی کے مذہب پر بضد ہو تو پھر یوں سمجھو کہ بجلی ”عیسائی“ ہوتی ہے اور یوں ہر کارآمد شے ”مسیحی“ ہی نکلے گی لیکن میں مسلسل سوچ رہا ہوں کہ اگر چوہے جلانے کے لئے بجلی اور بھجیا پکانے کے لئے سبزی بھارت سے ہی منگانی تھی… کراچی سے لے کر خیبر پختونخوا تک ہم نے ایک دوسرے کی گردنیں ہی کاٹنی تھیں تو اتنی اتھل پتھل، فسادات، قتل و غارت، ہجرت، اجاڑوں اور پناہ گزینیوں کی کیا ضرورت تھی؟ جہاں 20 کروڑ مسلمان ہیں ہم بھی پڑے رہتے! فرمایا ”پاکستان اسلام کی تجربہ گاہ ہو گا“ … اچھا ہے، بہت اچھا ہے، ہر تجربہ چودہ اگست والے ملک میں چودہ طبق روشن کئے دے رہا ہے اور اب اپنے گھر روشن کرنے کے لئے بجلی بھی بھارت سے امپورٹ ہو گی یعنی ہماری زندگی کے لئے ”انرجی“ اور ”پاور“ اس ملک سے آئے گی جس سے علیحدگی کے وقت بڑھک ماری گئی تھی کہ ”مثالی اسلامی ریاست بنائیں گے“ تاجروں، صنعت کاروں، جاگیرداروں اور قبائلی سرداروں سے ملک چھڑا لو تو شاید اب بھی ایسا ہو سکے ورنہ جان لو کہ تاریخ اپنا فیصلہ محفوظ کر چکی… صرف اناؤنسمنٹ باقی ہے جسے نہ کوئی ”لیپ ٹاپ“ روک سکتا ہے نہ فرزانہ راجہ کا لولی پوپ المعروف بے نظیر انکم سپورٹ پروگرام کہ یہی تو فساد کی جڑیں ہیں!


Sunday, March 25, 2012

The Future of Pakistan, By Stephen P. Cohen. Book Review

One might perhaps best approach The Future of Pakistan as one would an Agatha Christie novel. Read the opening chapter (Stephen Cohen’s comprehensive review of his own ideas and those of the other participants in the 2010 Bellagio workshop, and some others’, whose papers comprise the intermediate chapters) to find out who’s been murdered and where. And the last chapter, also by Cohen, in his capacity as this volume’s Hercule Poirot, to discover Who Did It and Why, systematically elucidating the various options and finally zeroing in on the suspect. Then, the reader might look in on the in-between chapters as a rich and tempting menu of dishes served up by twenty expert chefs from the US, Europe, Pakistan and India. Not, however, to be devoured at a single sitting but savoured over several meals. Writes Mani Shankar Aiyar in "Outlook India".

The exercise essentially boils down to suggesting that several things might happen over the next few years in Pakistan-or that, just possibly, none of them will. A rather foggy crystal ball, for Pakistan’s future is as ambiguous and confusing as its past.

The existential dil-emma appears to be that while Pakistan is not a “failed state”, if an ill-governed one, it has since its birth been a “failing nation”. Cohen in his afterword cites my favourite analysis of Pakistan, Farzana Shaikh’s Making Sense of Pakistan, who argues that while Pakistan is emphatically not a “country on the brink”, it is a nation without “a national purpose, notably the ambiguous but generous role accorded to Islam since 1947, which has restricted its progress ever since”.

My own view is that while Islam is what unites Pakistan, it is Islamisation that divides it-for, as Omar Khayyam wrote, “the two and seventy jarring sects confute”. Islamisation of the Zia-ul-Haq variety has only led to Pakistani communalism transforming itself from anti-Hinduism into vicious internecine sectarian rivalry, adding to the equally blood-letting ethnic rivalry among the various linguistic communities, thus calling into question its very nationhood. Pakistan being, as Cohen notes, a quintessentially South Asian nation, however strong the pull of West Asia, it is only as a nation that builds its unity on diversity, rather than by imposing unity through uniformity, that it can become a nation with a “national purpose”. Till that happens, it is the Pakistani state that remains the sole guarantor of the continuance of the Pakistani nation.

Cohen and most of his companions come to the conclusion that, doomsday scenarios notwithstanding, such as those portrayed by Benedict Anderson, whatever the failings of the Pakistani state, especially the unhappy role played by the military in its governance, it is the “establishment-dominated” state (Cohen’s phrase from his earlier The Idea of Pakistan) that ensures a future for Pakistan. That future would be much brighter if in place of the timid and transient “transformations” attempted by successive military and civil administrations, swinging between army-style authoritarianism and political bungling (brilliantly recited by Cohen in his opening chapter), the truly transformative one is undertaken of making Pakistan a fully participative democracy, Islamic in principle but pluralist in practice. That alone would cap, reverse and finally end the “failure of the economy, political incoherence, separatism, corruption and the rise of extremists” as the determining elements of Pakistan’s future.

It is the consensus of virtually all the contributors that for a pluralist democracy to stand a chance of taking root in Pakistan, the transformation of the India-Pakistan relationship is an essential prerequisite. The responsibility by no means rests on Pakistan alone. Cohen is as unsparing in his criticism of the intransigence of South Block (which houses PMO, MEA and Defence) as he is of the Pakistani military’s paranoia for the stagnation lurching towards crisis in the India-Pakistan relationship. On the one hand, there are the many social, political, military and even ideological imperatives, spelled out by Cohen and his colleagues, which point to an evolving change in the Pakistani mindset regarding the possibility of Indo-Pak reconciliation. Again and again, contributors to this volume almost stumble upon the growing realisation in all but the most extreme sections of Pakistani opinion that a reasonable modus vivendi with India would much better serve Pakistan’s long-term interests than barren confrontation. On the other is their clear articulation of the hurdles they see as insuperable in the way of achieving this consummation.

The choice is really up to India, for if hope is no substitute for policy, as former US secretary of state George Schultz is quoted as once having told Cohen, so also is despair no substitute, as a Pakistani diplomat retorted when Cohen passed on this remark. The velocity of change in mindset in much of Pakistan is greater than in most of India-for neither is the nature of our nationhood nor are the institutions of our state as tied in with the Indo-Pak relationship as they are in Pakistan.

If public and parliamentary opinion in India were awakened to the immense benefits to our security, our development, our standing in the world and even the consolidation of our secular nationhood of putting behind us six decades of unremitting hostility, and the elimination of the dangers for India arising out of either the Talibanisation or break-up of Pakistan (clearly seen by the Indian intelligence expert, B. Raman, in his contribution to this volume), the stage would be set for the current “composite dialogue” to be restructured as “uninterrupted and uninterruptible”.

This phrase has been picked up and frequently reiterated by the present Pakistan foreign minister since this book went to the press. This alternative thrust to the ongoing on-now-off-now dialogue remains the unwritten chapter of this otherwise penetrating analysis of all that bodes well and ill for our neighbour-and ourselves. —Courtesy Outlook India
http://www.thenews.com.pk/Todays-News-13-13228-The-Future-of-Pakistan-by-Stephen-P-Cohen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`
Review By Dawn

Predicting Pakistan’s future is an impossible exercise. Its internal politics and external relations are far too uncertain and challenging, its susceptibility to extreme events too acute. But the international focus on the country and the fear that it is about to fall apart mean that scholars and journalists have developed an itch to try to foresee what is in store in Pakistan, and just how bad the world’s Pakistan problem can get.

But as The Future of Pakistan, a collection of essays edited by Brookings Institution Senior Fellow Stephen Cohen, shows, this is a futile exercise. The most analysts are willing to do is say that the country will, in the short to medium term, “muddle along”. No serious thinker wants to be the one to claim that Pakistan will become a failed state or splinter, or that it will be able to pull itself away from its current trajectory and somehow fix its economy, correct its civil-military imbalance, revise its policies regarding militancy, heal its internal fissures and create a more moderate society.

Both these scenarios seem highly unlikely in the five- to seven-year timeframe this book addresses. So the outcome of its various attempts to look into Pakistan’s crystal ball — it contains analysis by a number of Pakistani, Indian and Western scholars — is mainly to say that over the next few years the current status quo will likely persist, with a perilous economy, a weak but strengthening civilian set-up with a still-powerful military behind the scenes, difficult relationships with neighbours and the United States, ethnic and sectarian tensions, and growing extremism.

But what The Future of Pakistan does do is focus on a particular set of factors rather than others, and these choices are more interesting than the predictions that result. They include Pakistan’s relationship with India, as well as the ethnic tensions within the country that threaten to divide it deeply or even tear it apart. But again and again, in essays from analysts across countries and policy areas, two issues emerge most often.

One, the essays repeatedly highlight, in a way that other recent books on Pakistan have not, the demographic problem: a rapidly
growing population, and specifically, a rapidly growing young population, with an economy that is not growing rapidly enough to employ it.

This seems obvious until one is confronted with the numbers. Here is one set of sobering demographic statistics among several estimates the book presents: in 2030 Pakistan’s population will be 265 million, and by 2050 it will double to 335 million. The median age is 18 and 60 per cent of the country is currently below the age of 24. In 2030, there are expected to be 130 million people in that category. To employ this “youth bulge”, the economy would have to grow at over six per cent a year. But it grew at an average annual rate of only 4.9 per cent from 1971 to 2009, at 2.6 per cent last year and is projected to grow at 3.8 per cent this year.

Pakistan’s political upheavals and its complicated relationship with militancy and extremism are the stars of the global discussion on this country. But the prospect of such an enormous and expanding population of unemployed and underemployed young people, when added to Pakistan’s current economic and political problems, is staggering. The Future of Pakistan enriches the debate by giving this point the attention it deserves.

The other factor the writers here turn to repeatedly is the civil-military imbalance, a feature of every recent publication that tries to provide an overview of Pakistan. And this one suffers from the same schizophrenic attitude to the military that most of those books — and Pakistan’s own citizens — do. The military is seen as having interrupted the democratic process to the country’s detriment, yet time and again it is mentioned as the primary feature that would prevent a collapse of the state or the Balkanisation of the country. Ultimately, it is the one thing the analysts fall back on to prevent a doomsday scenario even as they complain that it has turned Pakistan into a security state.

The other feature of The Future of Pakistan more interesting than its predictions are the startlingly predictable biases it reveals. A retired military official is the lone writer to emphasise water disputes with India and insists that General Ashfaq Parvez Kayani has been dragged into playing a political role behind the scenes despite his intentions. Some of the Indian analysts are deeply distrustful of Pakistani motives regarding India, but what is more unexpected is their tone and approach; several of their arguments are surprisingly emotional and biased rather than analytical. Western analysts focus on Pakistan’s confusion about its policy regarding militancy. Pakistani analysts are on occasion more optimistic and nuanced in their assessments about the country’s future.

Ultimately, though, despite each group generally conforming to its own expected opinions, The Future of Pakistan becomes repetitive. Asked to come up with their theories about Pakistan’s near future, analysts fall back on discussing the same challenges, point out that an extreme event — such as a Pakistan-linked attack on American or another one on India — could change the picture drastically, and conclude that there are unlikely to be major changes to the current status quo in the next handful of years. This is a more rational analysis, perhaps, than the failed-state narrative that was taking hold around the world a couple of years ago. But at the end of the day, it calls into question the purpose of trying to predict outcomes beyond a few months for a country whose day-to-day life is marked by more upheaval and drama than most other countries experience in years.

Reviewed By Madiha Sattar, reviewer is a Dawn staffer

The Future of Pakistan, By Stephen P. Cohen and others. Brookings Institution Press, Washington, ISBN 978-0-8157-2180-2
325pp.http://www.dawn.com/2012/03/25/cover-story-attempting-prophesy-with-little-success.html


Let's charge sheet Pakistan !...ذراہٹ کے…یاسر پیر زاد

.

Let's charge sheet Pakistan!...ذراہٹ کے…یاسر پیر زادہ
فی زمانہ سب سے آسان کام پاکستان کو گالی دینا ہے۔ وجہ اس کی بہت سادہ ہے ،پاکستان کو دی گئی گالی مارکیٹ میں بہت بکتی ہے ،اس حرکت کے رد عمل میں کوئی کسی کے خلاف پرچہ نہیں کٹاتا،کبھی کسی شخص نے محفل میں کسی دوسرے کا گریبان اس بات پر نہیں پکڑا کہ تم نے میرے ملک کو گالی کیوں دی؟ آپ نے کبھی یہ بھی نہیں سنا ہو گا کہ کسی نے پاکستان کے خلاف گالی سن کر غیرت میں آکر گالی بکنے والے کو قتل کر دیاہو،کوئی خود کش بمبار بھی اتنا غیرت مند نہیں ہوتا کہ ایسی گالی کے خلاف کہیں جا کر پھٹ مرے ۔اسی طرح پاکستان کو دی گئی گالی فیشن بھی سمجھی جاتی ہے کیونکہ بہرحال اس ملک میں خرابیاں تو بے شمار ہیں لہذا ان خرابیوں کو نئے رنگ ڈھنگ سے بیان کرنا ایک آرٹ ہے۔ اسکے برعکس کسی ایسے آدمی کو اس کی خامیاں گنوانے کی ہماری ہمت نہیں ہوتی جس کے ڈولے ہم سے زیادہ ہوں یا جس کے آگے سربسجود ہونے میں ہی ہماری عافیت ہو۔
آج کل پاکستان میں کیڑے نقص نکالنے کا بیڑہ ہمارے نام نہاد نوجوانوں نے اٹھایا ہوا ہے جو اپنے تئیں بہت ٹیلنٹڈ ہیں اور جنہیں پاکستان میں صرف اس لئے کامیاب ہونے کا چانس نہیں ملتا کیونکہ یہاں لا قانونیت ہے ،رشوت ہے ،لوٹ مار ہے ،میرٹ نہیں ہے ۔یہاں صرف پیسے والے کا بول بالا ہے ،یہاں غریب کی کوئی عزت نہیں ،یہاں ایجنسیاں لوگوں کو اٹھا لے جاتی ہیں ،یہاں ملاوٹ ہے اوراخلاقی گراوٹ ہے۔یہاں چوری بھی ہے اور سینہ زوری بھی اور بھتہ خوری تو ایسی کہ جس کے خلاف بھتہ خوری کرنے والے بھی احتجاج پر مجبور ہو جائیں۔یہ نوجوان اٹھتے بیٹھتے یہی راگ الاپتے رہتے ہیں اورملک سے باہر جانے کے لئے بیتاب رہتے ہیں۔ انہیں پاکستان کے علاوہ کوئی بھی ملک قبول ہے اوروہاں ہر طرح کا ”گھٹیا“ کام کرنا بھی وارے میں ہے جبکہ یہاں انہیں ایسی ملازمت چاہئے جس میں صرف دو کام ہوں ،اول، حکم چلانا ،دوم،ا پہلی تاریخ کو تنخواہ لینا۔
جن نوجوانوں کو ملک میں تمام برائیاں superlative formمیں دکھائی دیتی ہیں ان سے گذارش ہے کہ ایک مرتبہ وہی عینک لگا کر اپنی محبوبہ کو بھی دیکھیں جس عینک سے وہ اس ملک کو دیکھتے ہیں ،یقین کریں کہ دوسری مرتبہ دیکھنے کو دل نہیں کرے گا(محبوبہ کو)۔جس لڑکی پر یہ نوجوان فریفتہ ہوتے ہیں اس کیلئے یہ آسمان سے تارے بھی توڑ کر لا سکتے ہیں جبکہ ملک کیلئے ان کے منہ سے کلمہ خیر نہیں نکلتا۔ ان نوجوانوں کو اس ملک میں ایک بھی خوبی نظر نہیں آتی جبکہ اس لڑکی میں دنیا جہان کی خوبیاں نظر آتی ہیں جس کی شکل فاقہ زدہ ماڈل سے ملتی ہے ۔ایسے نوجوان جب اپنا سی وی بناتے ہیں تو اپنی ذات کی جملہ خوبیوں کو کچھ اس انداز میں بڑھا چڑھا کر بیان کرتے ہیں جن کے بارے میں ان کی والدہ ماجدہ کو بھی چنداں علم نہیں ہوتا۔ البتہ جہاں پاکستان کی بات آتی ہے وہاں یہ فارمولا الٹ جاتا ہے ،وہاں پاکستان کی ایک ایسی چارج شیٹ تیار کی جاتی ہے جو شائد اسرائیل یا بھارت بھی ہمارے خلاف تیار نہیں کر سکتے!
پاکستان کے بارے میں ایسی چارج شیٹ پڑھنے کے بعدہمارے پاس کیا آپشن باقی رہ جاتے ہیں …شائد کچھ اس قسم کے…پہلا،اٹھارہ کروڑ عوام کوچاہئے کہ بحیرہ عرب میں چھلانگ لگا دیں ۔دوسرا،ملک چھوڑ کر باہر جا بسیں۔تیسرا،اسی ملک میں رہ کر اس کو گالیاں دیں اور اس کے سسٹم کا حصہ بن کر اس میں سے اپنا حصہ نکالیں ۔چوتھا،اس ملک میں رہ کر موجودہ نظام کی بہتری کے لئے کچھ ایسا کام کریں جس سے کم از کم یہ اطمینان ہو کہ ہم نے شکوہ ظلمت شب ہی نہیں کیا بلکہ اپنے حصے کا انرجی سیور بھی جلایاہے ۔پہلا آپشن تو قابل عمل نہیں ہے اس لئے فی الحال بحیرہ عر ب میں چھلانگ لگانے سے میری معذرت قبول فرمائیں ۔دوسرا آپشن خاصا پاپولر ہے تاہم جو لوگ پاکستان کی تمام تر برائیوں سے تنگ آکر باہر جا بسے ہیں ان سے دست بدستہ گذارش ہے کہ باہر سکونت اختیار کرنے کے بعد پاکستان جیسے گھٹیا ملک کی شہریت رکھنا آپ کے شایان شان نہیں لہذا اسے کوڑے کے ڈبے میں ڈال دیجئے ،ویسے بھی آپ یہاں کی گندگی سے تنگ آ کر باہر گئے تھے ۔پاکستان جیسے ملک میں پلاٹ خریدنا یا جائیداد بنانا بھی کچھ عجیب سا لگتا ہے ،یہ ملک تو (خاکم بدہن) ٹوٹنے کے قریب ہے اور اسی لئے آپ نے اپنے اور اپنے بچوں کے محفوظ مستقبل کی خاطر باہر سکونت اختیار کی ہے لہذا یہاں جائیداد بناناپرلے درجے کی حماقت ہوگی،یوں بھی یہاں قبضہ گروپ بھرے ہوئے ہیں ،آپ کی چارج شیٹ میں ان قبضہ گروپوں کا حوالہ بھی ہوتا ہے ۔یہاں ایک بات کی وضاحت ضروری ہے کہ باہر سیٹل ہونے والوں سے مجھے کوئی خاص اختلاف نہیں کیونکہ بہتر زندگی گذارنا ہر شخص کا بنیادی حق ہے ،مجھے شکایت صرف ان سے ہے جو پاکستان کے خلاف ہر برائی کو محدب عدسہ لگا کر دیکھتے ہیں بھلے وہ یہاں رہیں یا بیرون ملک۔
تیسرا آپشن وہ ہے جو زیادہ تر لوگ استعمال کر رہے ہیں یعنی پاکستان میں رہ کر پاکستان کو گالی دینا اوراس سسٹم میں رہ کر اس نظام کی کمزوری سے فائدہ اٹھاناکہ زمانے میں جینے کا یہی ڈھنگ ہے۔چوتھا اور آخری آپشن سب سے مشکل ہے اور یہی وجہ ہے کہ یہ نوجوان ملک میں رہ کر نظام کی بہتری میں معاون ثابت ہونے کی بجائے اپنی تمام تر ناکامیوں کا جواز سسٹم کی خرابی میں تلاش کرکے بری الذمہ ہونا چاہتے ہیں۔مجھے آج تک کوئی ایسا نوجوان نہیں ملا جو حقیقتا بہت ٹیلنٹڈ ہو اور نوکری کی خاطر مارا مارا پھر رہا ہو،کمپنیاں تو ایسے لوگوں کی تلاش میں ہوتی ہیں،ٹیلنٹ کو تو سونے میں تولا جاتا ہے۔اگر کوئی ٹیلنٹڈ نوجوان یہ دعوی کرے کہ وہ اپنے شعبے کا ماہر ہے اور ویلا ہے ،ناقابل یقین بات ہے۔اس سرمایہ دارانہ نظام میں ہزار خرابیاں ہوں گی مگر ایک خوبی یہ ہے کہ cut throat competitionمیں اسے منہ مانگی قیمت ملتی ہے جس میں کچھ ہنر ہوتا ہے۔جس میں ٹیلنٹ ہوتا ہے وہ ٹاٹ سکول میں پڑھ کے بھی سیکریٹری یا جرنیل بن جاتا ہے، سٹیشن ماسٹر کا بیٹا سپریم کورٹ کا جج(جسٹس انوار الحق) بن جاتا ہے،سنٹرل ماڈل سکول کے ہیڈ ماسٹر کا بیٹا وزیر خزانہ (ڈاکٹر محبوب الحق) بن جاتا ہے اور دس ڈبل روٹیوں اور آٹھ درجن انڈوں سے کاروبار شروع کرنے والاکروڑ پتی بن جاتا ہے ۔
جو نوجوان دن رات پاکستان میں برائیاں تلاش کرنے کا کاروبار کر رہے ہیں کیا انہوں نے کبھی ایک دفعہ بھی انتخابات میں ووٹ ڈالنے کی زحمت گوارا کی ؟ کیا انہوں نے اس ملک کا نظام درست کرنے میں اپنا کوئی حصہ ڈالا جو ملک انہیں سکالر شپ پر باہر پڑھنے کا موقع دیتا ہے،سبسڈائزڈ فیسوں پر ڈاکٹر ،انجینئر،وکیل بناتا ہے ،وہ ملک گالی کا مستحق ٹھہرا ،اس ملک کے بارے میں ہر منفی بات پھیلانا کار خیر ہوا …سبحان اللہ ۔انگریزی کا مقولہ ہے If you are not part of the solution, you are part of the problem!چنانچہ جو نوجوان مسئلے کے حل کا حصہ بننا چاہتے ہیں در حقیقت وہی پاکستان کا مستقبل ہیں،باقی سب ہیر پھیر ہے!

Saturday, March 24, 2012

مارچ کا مہینہ۔ ہماری تاریخ کا سنگ میل: Ideology of Pakistan & 23 March:

.

مارچ کا مہینہ۔ ہماری تاریخ کا سنگ میل... صبح بخیر…ڈاکٹر صفدر محمود
مارچ کا مہینہ ہماری قومی زندگی میں ایک منفرد حیثیت رکھتا ہے ۔ یوں تو مارچ کے مہینے میں کئی اہم واقعات رونما ہوئے لیکن میری رائے میں جن تین اہم ترین واقعات نے مارچ کو ہماری تاریخ میں یادگار اور سنگ میل ماہ کی حیثیت دی وہ کہیں قرارداد لاہور جسے بعدازاں قرار داد پاکستان کہا گیا، قرارداد مقاصد جو 12مارچ 1949ء کو منظور ہوئی اور ہمارے 1956ء اور 1973ء کے وساتیر کا حصہ بنی اور تیسرا اہم ترین واقعہ یا کارنامہ 1956ء کے آئین کی منظوری تھی جسے 23مارچ 1956ء سے نافذ کیا گیا ۔ ان تینوں کارناموں نے ہماری تاریخ پر گہرے اثرات مرتب کئے اور قومی زندگی کے دھارے کا رخ متعین کرنے میں اہم کردار سرانجام دیا ۔
عام طور پر قرارداد پاکستان کو 23مارچ سے منسوب کیا جاتا ہے لیکن میں روزنامہ جنگ میں 1987ء 89ء اور 1988ء میں چھپنے والے مضامین میں کئی بار وضاحت کر چکا ہوں کہ قرارداد پاکستان اگرچہ 23مارچ کو مسلم لیگ کے اجلاس منعقدہ لاہور میں پیش کی گئی لیکن اسے منظوری 24مارچ کو ملی۔ اگر مسلم لیگ کے لیڈران اور قائد اعظم  چاہتے تو 24مارچ کو قرار داد پاکستان کا دن قرار دے دیتے لیکن یہ انہی کا فیصلہ تھا کہ اسے 23مارچ سے منسوب کیا جائے۔پاکستان پندرہ اگست 1947ء کو وجود میں آیا لیکن ہماری قیادت کا فیصلہ تھا کہ یوم آزادی 14/اگست کو منایا جائے ۔ظاہر ہے کہ قرار داد لاہور قائد اعظم  اور مسلم لیگ کی اعلیٰ ترین قیادت کی نگرانی میں ڈرافٹ ہوئی ،تشکیل پائی اور انہی کی نگرانی میں مسلم لیگ کے اجلاس میں شیر بنگال مولوی فضل الحق نے پیش کی اور انہی کے سامنے 24مارچ کو منظور ہوئی اس لئے اس فیصلے کا اختیار بھی انہی کے پاس تھا کہ اسے پیش ہونے والے دن یا منظور ہونے والے دن سے منسوب کریں ۔ ظاہر ہے کہ اتنی ذہین، بصیرت مند اور تجربہ کار قیادت کے پیش نظر کچھ وجوہ ہوں گی جن کی بنیاد پر قرار داد لاہور کے لئے 23مارچ کا دن مخصوص کیا گیا ۔ آپ کو اس پر حیرت نہیں ہونی چاہئے کہ خود مسلم لیگ کی ورکنگ کمیٹی نے 22فروری 1941ء کو یہ فیصلہ کیا تھا کہ اس قرارداد کو جسے قرارداد پاکستان کے نام سے پکارا جاتا ہے ہر سال 23مارچ کو منایا جائے گا اور اس روز اس قرارداد کی وضاحت اور تشہیر کی جائے گی۔ اسی سال جب مسلم لیگ کا سالانہ اجلاس 12-15/اپریل 1941ء مدراس میں منعقد ہوا تو قرار داد لاہور کو ایک ریزولیشن کے ذریعے مسلم لیگ کے مقاصد کا حصہ بنا لیا گیا ( فاؤنڈیشن آف پاکستان شریف الدین پیر زادہ ۔جلد دوم صفحہ 371-72)اسی اجلاس میں 14/اپریل کو اپنے صدارتی خطبے میں قائد اعظم نے بار بار زور دیا کہ وہ پاکستان حاصل کئے بغیر چین سے نہیں بیٹھیں گے ۔ اور یہ کہ قرارداد پاکستان لینڈ مارک ہے۔ انہوں نے کہا کہ ”پاکستان ہمارے لئے زندگی موت کا مسئلہ ہے (ص 388) اسے برطانوی حکومت کو تسلیم کر لینا چاہئے ۔ ہم کسی قیمت پر بھی فلسطین کی تاریخ کو دہرانے کی اجازت نہیں دیں گے “ ۔لطف کی بات یہ ہے کہ ہمارے ملک میں دانشوروں کا ایک گروہ مسلسل پراپیگنڈہ کر رہا ہے کہ قائد اعظم نے کبھی اپنی تقریروں میں آئیڈیالوجی کا لفظ استعمال نہیں کیا۔ اس جھوٹ کو رد کرنے کے لئے صرف اس اجلاس میں قائد اعظم کا صدارتی خطبہ پڑھ لیں جس میں انہوں نے صرف ایک پیرا گراف میں مسلم لیگ کی آئیڈیالوجی اور آئیڈیالوجی برائے آزاد مملکت کے الفاظ دو بار استعمال کئے ۔ یہ کہنا کہ نظریہ پاکستان کی اصطلاح قیام پاکستان کے بعد کی ایجاد ہے تاریخ کو مسخ کرنے اور اپنے مقاصد کے لئے استعمال کرنے کے مترادف ہے ۔ اس کے بعد قیام پاکستان تک قائد اعظم آئیڈیالوجی آف پاکستان یا مسلم قومیت کے تصور کا ذکر بار بار کرتے رہے ۔
قیام پاکستان کے بعد قرار داد پاکستان خاص بحث اور اختلاف کا موضوع رہی ہے اور جی ایم سید کی جئے سندھ سے لیکر شیخ مجیب الرحمن، مولوی فضل الحق اور مولانا بھاشانی اور کبھی کبھی پختونستان کا نعرہ بلند کرنے والے عام طور پر اسی قرار داد کا سہارا لیتے ہیں کیونکہ ان کے نزدیک اس قرار داد کے مطابق صوبوں کو آزاد مملکتیں ہونا تھا جبکہ ان کے مخالفین کا موقف تھا کہ 1945-46ء کے انتخابات کے بعد مسلم لیگ کے منتخب اراکین اسمبلیاں نے 1946ء کے دہلی کنونشن میں آزاد مملکتوں (STATES) کو دفن کر دیا تھا اور مشرقی و مغربی پاکستان پر مشتمل ایک ریاست کا مطالبہ کیا تھا ۔ بلاشبہ اگر قرارداد لاہور کے متن کا مطالعہ کیا جائے تو اس میں آزاد ریاستوں کاتصور ملتا ہے اور اگر اسے بنظر غائر پڑھا جائے تو مسلم اکثریتی علاقوں پر مشتمل دو آزاد ریاستوں کا تصور ابھرتا ہے یعنی بنگال اور وہ صوبے جو مغربی پاکستان کا حصہ بنے، ان دونوں یونٹوں کو مقتدر (SOVEREIGN)اور آزاد ہونا تھا اور صوبوں کو اٹانومی حاصل ہونا تھی لیکن جہاں تک قائد اعظم کا تعلق ہے وہ واضح طور پر قرار داد لاہور کو ایک ریاست کا مطالبہ اور منشور سمجھتے تھے ۔ لگتا ہے جب مسلم لیگ ورکنگ کمیٹی نے کئی ڈرافٹوں یعنی مسودوں کو ایک قرار داد میں یکجا کرنے کی کوششیں کی تو اس میں کنفیوژن پیدا ہوا ۔ آج ہم ریاست (STATE)کو مکمل طور پر آزاد ملک سمجھتے ہیں لیکن اس دور میں یہ لفظ خودمختار صوبوں کے لئے بھی استعمال ہوتا تھا۔ مسلم لیگ کے ممتاز لیڈر حسین امام کے بقول کہ اس وقت کی مسلم لیگی قیادت ریاست ہائے متحدہ امریکہ کے دستور سے متاثر تھی جس میں ریاستوں کو داخلی معاملات میں مکمل آزادی حاصل ہے۔ لیکن امریکہ کی پچاس ریاستیں فیڈریشن کی لڑی میں پروئی ہوئی ہیں ۔ شیر بنگال ورکنگ کمیٹی کے اس اجلاس میں شامل نہیں تھے جس نے یہ قرار داد ڈرافٹ کی لیکن وہ دوسرے دن سیدھے مسلم لیگ کے اجلاس میں پہنچے اور قرار داد پیش کرنے کا تاریخی اعزاز حاصل کیا۔ ان کے متعدد بیانات سے پتہ چلتا ہے کہ فضل الحق کے ذہن میں اس قرار داد کا مطلب دو آزاد ریاستیں تھیں لیکن قائد اعظم نے اسی دن اخباری رپورٹروں سے گفتگو میں یہ بیان دے کر قرار داد کے مقدر کا فیصلہ کر دیا کہ ہم صرف ایک ملک کا مطالبہ کر رہے ہیں ( بحوالہ جناح آف پاکستان ازسٹینلے والپرٹ صفحہ نمبر 185)مارچ کے حوالے سے دوسرا اہم واقعہ قرارداد مقاصد کی منظور تھی جسے پاکستان کی پہلی دستور ساز اسمبلی نے 12مارچ 1949ء کو منظور کیا اسی پس منظر میں اسے دستور کی بنیاد قرار دیا جاتا ہے ۔ اسمبلی میں چند ایک غیر مسلم نمائندوں نے اس قرار داد پر کڑی تنقید کی انہیں اعتراض اس بات پر تھا کہ اس قرار داد میں اقتدار اعلیٰ کو اللہ تعالیٰ کی حاکمیت قرار دیا گیا ہے جس کا سادہ سا مفہوم یہ ہے کہ پاکستان میں قرآن و سنت کے خلاف قانون نہیں بن سکے گا۔ عام طور پر مغربی جمہوریتوں میں جنہیں ہم سیکولر جمہورتیں کہتے ہیں عوام کو ”اقتدار اعلیٰ“ قرار دیا جاتا ہے اور اس حوالے سے ان کے منتخب کردہ نمائندوں کو ہر قسم کا قانون بنانے کی مکمل آزاد ی ہوتی ہے ۔ اسی آزادی کا سہارا لیکر بعض ممالک میں ہم جنس پرستی پر بھی قانونی مہر لگا دی گئی ہے ۔ظاہر ہے کہ اسلام کی بنیاد پر بننے والے مسلمان اکثریتی ملک میں پارلیمینٹ کو مادر پدر آزادی نہیں دی جا سکتی ۔ مجھے یاد پڑتا ہے کہ قیام پاکستان سے قبل جب قائد اعظم پیر آف مانکی شریف سے ملنے صوبہ سرحد گئے تو پیر صاحب کے سوال کے جواب میں قائد اعظم نے زور دے کر کہا کہ پاکستان میں کبھی بھی قرآن و سنت کے خلاف قانون سازی نہیں ہو سکے گی ۔قیام پاکستان سے قبل قائد اعظم نے لاتعداد بار وضاحت کی کہ ہمارا آئین قرآن ہے اور پاکستان کے آئین کی بنیاد اسلامی اصولوں پر رکھی جائے گی ۔ آج اگر آپ ان حضرات کے بیانات پڑھیں جو قرار داد مقاصد کی مخالفت میں ہلکان ہو رہے ہیں تو آپ کو ان میں وہی دلائل نظر آئیں گے جو دستور ساز اسمبلی میں غیر مسلم اراکین نے دیئے تھے ۔ لطف کی بات یہ ہے کہ یہ روشن خیال دانشور دعویٰ کرتے ہیں کہ اس وقت کی کابینہ کے رکن جو گندر ناتھ منڈل قرارداد منظور ہوتے ہی ہندوستان بھاگ گئے حالانکہ حقیقت یہ ہے کہ قرار داد مقاصد 12مارچ 1949ء کو منظور ہوئی اور جوگندر ناتھ منڈل نے 16ستمبر 1950ء کے دن ہندوستان ہجرت کی یعنی وہ قرار داد کے منظور ہونے کے ڈیڑھ برس بعد تک کابینہ کے رکن رہے ۔
مارچ کو تیسرا اعزازیہ حاصل ہے کہ ہمارا پہلا دستور 23مارچ 1956ء کو نافذ کیا گیا ۔ اگرچہ دستور سازی میں تقریباً 9برس ضائع کر دینا ناقابل معافی جرم تھا لیکن بہرحال یہ ایک بہت بڑا کارنامہ تھا جس میں متحدہ، جمہوری اور اسلامی پاکستان کی ضمانت موجود تھی ۔ اس دستور میں پاکستان کو اسلامی جمہوریہ قرار داد دیا گیا تھا اور اسے مشرقی و مغربی پاکستان کے منتخب اراکین نے منظور کیا تھا ۔ میری سوچی سمجھی رائے ہے کہ اگر اکتوبر 1958ء میں سکندر مرزا اور ایوب خان مارشل لاء لگا کر اس دستور کو منسوخ نہ کرتے اور عام انتخابات ہو جاتے تو مشرقی پاکستان کبھی بھی علیحدگی کی راہ پر نہ چلتا۔ اس مارشل لاء نے دونوں صوبوں کی منظوری سے بننے والے آئین کو منسوخ کرکے وہ بنیاد ہی ختم کر دی جس پر پاکستان کھڑا تھا۔ باقی انشاء اللہ پھر کبھی ۔

Monday, March 19, 2012

Universe Science & God


People always thought as to who created the universe. Some religions did provide answers mostly spiritual and mythological. The recent advancement in scientific knowledge lead to the Creator of the universe, conforming to the indications mentioned in the last scripture centuries ago. This presentation tries to answer the mind-boggling scientific quest for God. The obvious miraculous way the universe has been created & balanced to support life points towards existence of the Creator. The phenomena like "Quantum Entanglement" leads to the existence of God like many other scientific evidences.  The presentation is in 3 parts: Part-1: Universe: Introduction 00:00 - 13:30 Minutes [Duration 13:30 Minutes] Part-2: Theories of Creation 13:31-51:50 Minutes [Duration 37:19 Minutes] Part-3: Scientific Evidence of God 52:51- 80:48 Minutes [Duration 25:57 Minutes 

Popular culture & religion

It is often said that culture is a product of institutions. Controlled by the elite, institutions generally create high culture different to the popular culture of the average citizens. High culture claims to be refined and sophisticated while popular culture is regarded as rustic and common.

However, popular culture provides relief to the people at large from the humdrum of their daily lives filled with mundane routines and hard labour. Since ordinary people are not resourceful, they are not really in a position to make their lives full of recreation and leisure. So in order to escape their dry and barren lifestyle, they enjoy popular celebrations and rituals.

In popular culture, religion provides a distraction to the average citizens from suffering, sorrow and hardships of life. For them celebration is not only a spiritual ecstasy but also has an element of entertainment. Therefore popular culture does not conform to puritan and orthodox ideology which condemns this kind of deviation from the original teachings of religion.

In the 19th century, different religious movements emerged as a reaction to colonialism. Old and modern tools such as the printing press, newspapers, magazines, pamphlets, books, madressas, mosques, shrines, public gatherings and the fatwas were used to propagate a religious ideology. One important aspect of these religious edicts was that some of the sects leaders would send such edicts to Makkah for approval by the ulema there. This only showed their lack of confidence in themselves.

Under these circumstances, Ahmad Raza Khan founded the Jamaat al-Sunnah, popularly known as the Barelvi Jamaat. The original homeland of this sect was Rohelkhand and its branches were in Delhi, Badayun, Rampur, Pilibhit, Marharwa and Patna.

Their teachings appealed to Muslim masses influenced by the sufi saints and their orders.  Khanqahs and shrines became the centre of spiritual activities. The institution of shrines also contained the relics of the Sufis sects such as their slippers, turban and staff, which were a source of spiritual inspiration for the devotees.

Every shrine held annual celebrations in memory of the saints which were attended by people from all over of India to pay homage to the saints. The rituals showed the piety and love of the disciples to the sufi saints. On this occasion qawwali was held which created spiritual ecstasy among the audience. Milads were held in the honour of the Holy Prophet (PBUH) where poetry was recited in praise of the Prophet.

The orthodox ulema were against these rituals and believed that they polluted the purity of Islam. On the other hand, Ahmad Raza Khan’s argument was that since these rituals became apart of popular religion, they should be retained. His insistence was that without pirs or patron saints no one could attain salvation. A pir should be Sunni, well versed in Sharia, and have the capacity to lead his disciples on to the right path. Ahmad Raza Khan appeared to be the perfect pir for his followers. He fully used all available media to propagate his ideas. In 1904, he founded the Madressa Mazahir-ul-Uloom.

He was not in favour of indulging in politics, did not recognise India under the British as dar-ul-harb or the home of war and was against launching jihad against the empire. He regarded the Hindus as being hostile to Islam and was not in favour of social relations with them. Similarly, he was also against Deobandis and regarded them as irreligious. He wanted to keep his followers aloof from other sects.

His inflexible and uncompromising attitude towards his contemporaries created a great divide damaging the unity of the Muslim community. The movement survived partition and is active both in India and Pakistan.  Linked with popular culture, it has appeal with the masses.

In Pakistan there have been conflicts between Barelvis and orthodox sects. This has created a sectarian divide in the Muslim society. Contrary to its past, the Sunnat Jamaat, under the banner of Sunni Tehrik is now participating in politics like other religious parties.

By Mubarak Ali

http://www.dawn.com/2012/03/18/past-present-popular-culture-religion.html

Thursday, March 15, 2012

الزامات کی مار کھانے والا اکیلا شخص . The man of integrity

.


 
” مقابلہ حسن کی انتظامیہ نے یہ سوچ کر کہ شاید اس نے کم معاوضہ کی وجہ سے عالمی حسینہ کے انتخابات کیلئے اس سال منتخب کی گئی جیوری میں بطور جج شرکت سے انکار کیا ہے ان سے دوبارہ رابطہ کرتے ہوئے پیشکش کی کہ انتظامیہ نے ججز پینل میں شمولیت کیلئے ان کے معاوضہ کی شرح بڑھانے کا فیصلہ کرتے ہوئے اب ساڑھے آٹھ لاکھ سے بڑھا کر دس لاکھ روپے کر دیا ہے لیکن اس نے عالمی مقابلہ حسن کی انتظامیہ کو جواب دیتے ہوئے کہا کہ مسئلہ پیسہ کا نہیں ہے اور نہ ہی وہ کم معاوضے کی وجہ سے شرکت سے انکار کر رہا ہے بلکہ وہ اس طرح کے مقابلہ حسن کو اسلامی تعلیمات کے منا فی سمجھتا ہے“ آج سے18 سال قبل1994 میں دس لاکھ روپے کی خطیر رقم وہ شخص ٹھکرا رہا تھا جسے اپنے کینسر ہسپتال کی تعمیر کیلئے ایک ایک روپے کی ضرورت تھی لیکن دین اور دولت کی ٹکر میں دین اس پرغالب آ یا اور اس وقت کی خطیر رقم دس لاکھ روپے کی اس پیشکش کو ٹھکرا دیا اور یہ پیشکش ٹھکرانے والا کوئی اور نہیں بلکہ ماضی کا کپتان اور آج کا سیا ستدان عمران خان ہے جسے جنوبی افریقہ میں منعقد ہونے والے عالمی مقابلہ حسن کے ججز پینل میں شامل ہونے کیلئے پہلے ساڑھے آٹھ لاکھ اور ان کے انکار کے بعد دس لاکھ روپے کی پیشکش کی گئی لیکن عمران خان نے مقابلہ حسن کو غیر اسلامی کہتے ہوئے یہ پیشکش قبول کرنے سے صاف انکار کر تے ہوئے دس لاکھ روپے کی رقم واپس کر دی یہ اس وقت کی بات ہے جب وہ سیا ست سے کوسوں دور تھا اور کتنے افسوس کی بات ہے کہ مقابلہ حسن کو غیر اسلامی کہنے والے اسی عمران خان پر آج مولانا فضل الرحمان، مولانا غفور حیدری اور ان کی مستقبل کی اتحادی جماعت مسلم لیگ نواز کے قائدین اور ان کے نائبین کی جانب سے الزامات لگائے جارہے ہیں کہ وہ یہودی مشن کی تکمیل کر رہا ہے۔ مقام افسوس یہ ہے کہ عالمی مقابلہ حسن کے منتظمین کے پیش کئے گئے یہ دس لاکھ روپے ٹھکرانے پر اس وقت عمران خان کو سب سے زیا دہ خراج تحسین پیش کرنے والا آج شائد ” نظریہ ضرورت “ کے تحت اسے اپنے نشانے پر لیئے ہوئے ہے۔
عمران خان نے جب سے خار زار سیا ست میں قدم رکھا ہے اس پر پہلی یلغار یہی کی گئی کہ وہ یہودیوں کا ایجنٹ ہے اور نہ جانے کون کون سے وہ الزامات تھے جو اس پر نہیں لگائے گئے لیکن کون نہیں جانتا کہ مشہور زمانہ عالمی مقابلہ حسن کے پیچھے کون سا ذہن کام کر تا ہے دنیا بھر کی کاسمیٹک کی مشہور ترین کمپنیاں کن کی ملکیت میں ہیں او ریہ کیسا” یہودی ایجنٹ“ تھا جس نے ان کا دس لاکھ روپیہ یہ کہتے ہوئے اس وقت ٹھکرا دیا جب وہ سیا ست سے ابھی کوسوں دور بھاگ رہا تھا اس وقت اگر وہ عالمی مقابلہ حسن کا جج بن کر دس لاکھ روپے وصول کر لیتا تو اس کاکیا بگڑ جانا تھا اور کس قدر شرمناک بات ہے کہ ایسا شخص جو اپنے الله کو خوش کر نے کیلئے اس کے احکامات پر عمل کرتے ہوئے آج سے اٹھارہ سال قبل کے دس لاکھ روپوں کو اپنے جوتے کی نوک پر مارتے ہوئے کلمہ حق بلند کرتے ہوئے عالمی مقابلہ حسن کا جج بننے سے انکار کر دے اور یہ انکار کر نے والے پر آج نواز شریف سے ایک کنال کے پلاٹ کے قصوں کو نمک مرچ لگا کر سنا یا جا رہا ہے۔ آج سے اٹھارہ سال قبل جب عمران خان نے عالمی مقابلہ حسن کے منتظمین کے دس لاکھ روپے الله کی خوشنودی کے لیئے ٹھکرائے تھے تو اس وقت اگر وہ چاہتا تو ان دس لاکھ روپوں سے لاہور کے اسی فیصل ٹاؤن میں ایک ایک کنال کے پانچ پلاٹ لے سکتا تھا۔ سیا ست دان ابھی تک کفر کے فتووں کی سیا ست کے دائرے سے نہیں نکلے۔ ان لوگوں نے مذہب کے نام پر خدا اور اس کی پاکستانی عوام سے اس قدر جھوٹ بولے ہیں کہ اب کوئی بھی ان کی بات پر یقین کرنے کے لئے تیار نہیں ہوگا یہاں تو ایسے لوگ بھی ہیں کہ جب جنرل مشرف نے لاہور کے قذافی اسٹیڈیم سے خواتین کی میراتھن ریس کا اہتمام کرایا تو آسمان سر پر اٹھاتے ہوئے اسے غیر اسلامی کہا گیا جنرل مشرف پر اسلام دشمنی کی لعن طعن کی گئی لیکن جب پنجاب میں ان لوگوں کی اپنی حکومت بنی تو انہوں نے چند دن پہلے خواتین کی میرا تھن ریس کا بھرپور اہتمام کیا اب ان سے کوئی پوچھے جناب والا یہ غیر اسلامی میراتھن ریس اچانک اسلامی کیسے ہو گئی؟۔ چند دن پہلے لاہور کے قذافی اسٹیڈیم کے ساتھ پنجاب میں جو اسپورٹس میلہ منعقد کیا گیا اس میں کالجوں کی سینکڑوں لڑکیوں کو رنگ برنگے لباس پہنا کر اسٹیڈیم میں ہزاروں لوگوں کے سامنے نچوایا گیا جسے ٹی وی چینلز کے سامنے بیٹھے ہوئے کروڑوں لوگوں نے بھی دیکھا اور یہ منا ظر دیکھ کر تو مولانا فضل الرحمان اور حافظ حسین احمد کی زبان سے ایک لفظ بھی نہیں نکلا انہوں نے اپنے لب شائد اس لئے سی لیئے ہیں کہ یہ سب کچھ ان کے آئیندہ کے انتخابی اتحادیوں کی طرف سے کرا یا جا رہا تھا۔ کیا اب یہی سمجھ لیا جائے کہ ان کا کام صرف اور صرف عمران خان کو ہی نشانہ بناکر الزمات لگانا رہ گیا ہے کہ جب عمران خان نے اپنے لاہور اور کراچی کے جلسوں کا آغاز شہزاد رائے اور سلمان کے نغموں اور ملی نغموں سے کرایا تو شور مچا دیا گیا کہ یہ غیر اسلامی حرکات کی جا رہی ہیں شائدیہی وہ دوھرا معیار ہے جو نئی نسل کے دلوں میں ملک کے علماء کرام کا احترام دن بدن کم کرتا جا رہا ہے۔
کیا عمران خان کی تحریک انصاف کرپشن کے فرعونوں کا مقابلہ کر سکے گی؟ کیا عمران خان کمیشن مافیا، قبضہ گروپوں کے فرعونوں کو شکست دے سکے گا ؟ اس کا جواب ایک ہی کہ کیا یہ قوم جو ذلت کی دلدل میں دھنسی ہوئی ہے واقعی ہی اس سے نکلنا چاہتی ہے ؟ اس بات میں اب کوئی شک نہیں رہا کہ عمران خان کے رستے میں الزامات اور جھوٹ کے پہاڑ کھڑے کیئے جا ئیں گے اور اس پر ایک طرف سے نہیں بلکہ چاروں طرف سے حملے کیئے جائیں گے ایک طرف پیپلز پارٹی تو دوسری طرف نواز لیگ ، ق لیگ، ہم خیال لیگ، اعجا زالحق لیگ، عبد الولی خان کی نیشنل عوامی پارٹی، مولانا فضل الرحمان کی جمیعت العلمائے اسلام ، ساجد میر کی جمیعت اہل حدیث اور دوسری مذہبی اور سیا سی جماعتیں تو دوسری طرف عمران خان کی اکیلی تحریک انصاف․․․ جس دن پاکستانی عوام یہ سوچناشروع ہو گئی کہ کیا وجہ ہے کہ صرف ایک شخص کے خلاف ملک کی تمام سیا سی اور مذہبی جماعتیں ایک جھنڈے تلے جمع ہو رہی ہیں۔ اس دن جھوٹ کے پیام بر اپنے جھوٹوں سمیت سچائی کی سونامی میں غرق ہق جائیں گے․․․․․ اب یہ بات تو کسی سے بھی ڈھکی چھپی نہیں ”اپنے آدمیوں“ کے ذریعے بحکم خصوصی متواتر کہانیاں پھیلائی جا رہی ہیں کہ فلاں واپس جا رہا ہے وہ بھی واپسی کیلئے بھاگ رہا ہے اور یہ بھی جا نے والاہے۔ حالانکہ امر واقع یہ ہے کہ زرداری صاحب جو آغاز میں عمران خان کے خطرے کو صرف پنجاب حکومت کے خلاف ہی سمجھتے رہے لیکن تین چار ماہ بعد جب ان کے اداروں نے انہیں یہ رپورٹس بھیجنی شروع کیں کہ حضور سب سے زیا دہ خطرہ تو دن بدن آپ کی طرف بڑھ رہا ہے تو ان کے ہاتھ پاؤں پھولنا شروع ہو گئے اور مصیبت کے دنوں کے” دونوں ساتھیوں کے ساتھی“ پھر سے اکٹھے ہو گئے اگر کسی شک ہے تو روز کے مختلف ملکی اخبارات دیکھ لیں آپ کو ان کے 10 کے قریب جادوگروں کی گھڑی ہوئی اس طرح کی کہانیاں پڑھنے اور سننے کو ملیں گی ہاشمی جا رہا ہے، قریشی بھاگ رہا ہے قصوری لڑ کھڑا رہا ہے ،سواتی گھبرا رہا ہے اور میاں اظہر شرما رہا ہے، عمران خان اوراس کی تحریک انصاف ان سیا سی اور مذہبی جماعتوں کے جہاندیدہ لیڈران اور ان کے جادو گروں کا مقابلہ کر سکے گایا نہیں لیکن پنجاب کے عوام کی ایک خوبی مت بھولیں کہ جب وہ بہت سے لوگوں کو ایک آدمی کو گھیر کر مارتے ہوئے دیکھتے ہیں تو ان کی ہمدردیاں مار کھانے والے اکیلے شخص کے ساتھ خود بخود ہو جاتی ہیں…!
ادارتی صفحہ
Shareالزامات کی مار کھانے والا اکیلا شخص . . . ایک اور ایک…منیراحمد بلوچ

Please visit: http://aftabkhan.blog.com

Monday, March 12, 2012

Some Illusions, Delusions : کوئی ہے جو ہمارے لئے کام کرے؟.

.
کوئی ہے جو ہمارے لئے کام کرے؟...ذراہٹ کے…یاسر پیر زادہ
نہ جانے کیوں ہمیں یہ خوش فہمی ہے کہ ہم دنیا کی اعلی و ارفع ترین قوم ہیں ،فی الحال اگر ہمیں مار پڑ رہی ہے تو یہ مار ویسی ہی ہے جو کسی فلم کے انٹر ول تک ولن کے ہاتھوں ہیرو کو پڑتی ہے ، انٹرول کے بعد ڈھائی فٹ کا بالشتئیا ہیرو یکایک رستم زماں بن کر ولن کو مار مار کر اس کا بھرکس نکال دیتا ہے اور ہنسی خوشی گھر داماد بن کر رہنے لگتا ہے ۔ہمیں لگتا ہے ”The End“ میں خدا ہمارے بھی سارے گناہ معاف کر دے گا کیونکہ ہم مسلمان ہیں اور دنیا پر حکمرانی کا حق صرف ہمارا ہے۔ لیکن فی الحال صورتحال یہ ہے کہ ہمار ی اوقات دو ٹکے کی بھی نہیں جبکہ دنیا سے ہم پروٹوکول سپر پاور کا ڈیمانڈ کرتے ہیں ۔ہمیں اس بات کی بہت تکلیف ہے کہ دنیا کے دیگر ممالک ہماری منشا کے مطابق اپنی پالیسیاں کیوں نہیں ترتیب دیتے ،ان کی خارجہ پالیسی میں بھارت دشمنی سر فہرست کیوں نہیں ہے ،ان سب ممالک نے بھی اپنے اپنے رکشوں کے پیچھے یہ نعرہ کیوں نہیں لکھوایا کہ ”بھارت سے رشتہ کیا،نفرت کا انتقام کا“…اور باقی دنیا بھی ہماری طرح اپنے اپنے معاشروں میں اسلامی نظام کیوں نہیں نافذ کرتی جس کی ہم سر توڑ کوشش کر رہے ہیں ؟آخر انہیں سمجھ کیوں نہیں آتی کہ ہمارے پاس ہر مرض کا شافی علاج اور ہر مسئلے کا حل موجود ہے چاہے وہ حل خود کش بمباروں کے ذریعے ڈرون حملے روکنا ہی کیوں نہ ہو!
ہم اس بات پر بھی بہت جز بز ہوتے ہیں کہ دنیا ہمارے تراشے ہوئے سازشی نظریات کو خاطر میں کیوں نہیں لاتی ؟کیوں کسی کو یہ بات سمجھ نہیں آتی کہ نائن الیون خود امریکہ نے کروایا تھا ؟آخر امریکہ اتنا کم عقل کیوں ہے کہ یہودیوں کی سازش کو جان نہیں پایا ،افغانستان کی بجائے اس نے اسرائیل پر بمباری کر کے کیوں نیست و نابود نہیں کر دیا؟ہم اتنے چالاک ہیں کہ ہر بات کی تہہ تک پہنچ جاتے ہیں اور اس میں چھپی سازش کو بے نقاب کر کے دم لیتے ہیں لیکن اس کے باوجود آئے روز نت نئی سازشیوں کا شکار بھی بنتے رہتے ہیں ۔ابھی کل کی بات ہے خود میرے ساتھ ایک سازش ہو گئی ،میرے گھر کے باہر کوئی کوڑا پھینک گیا ہے ،مجھے یقین ہے کہ اس کے پیچھے بلیک واٹر،سی آئی اے یا”را“ کا ہاتھ ہے ۔آج جب اس ہاتھ نے دوبارہ کوڑا ڈھیر کیا تو میں نے فوراً پہچان لیا ،وہ ہمارے ہمسائے کی نوکرانی تھی ،یقینا وہ پارٹ ٹائم ”را“ کی نوکری کر تی ہوگی ،آج سے میں اس پر نظر رکھوں گا ،ویسے بھی اس کی شکل کچھ کچھ بپاشہ باسو سے ملتی ہے اور یہ بات اسے را کا ایجنٹ ثابت کرنے کے لئے کافی ہے ۔
ہمیں اس بات کا بھی بہت زعم ہے کہ ملک خداداد میں کچھ ایسے نا معلوم ولی بستے ہیں جن کی وجہ سے اس ملک کی تقدیر میں لکھ دیا گیا ہے کہ چاہے کچھ بھی ہو جائے،وہ دن دور نہیں جب ہم کرہ ارض کی قیادت سنبھال کربحر ظلمات میں گھوڑے دوڑانے کے قابل ہو جائیں گے ۔ویسے اس بات میں تو مجھے بھی شبہ نہیں کیونکہ جیسے ہمارے کرتوت ہیں ،ایک دن ہم گھوڑوں اور خچروں پر ہی سفر کرتے پائے جائیں گے۔یہ نا معلوم ولی یہ بھی بتلاتے ہیں کہ امریکہ کے دن گنے جا چکے ہیں۔

Sunday, March 11, 2012

Sweet SolutionsI

Eat less fat, less salt and very little, if any, sugar. Eat more fibre and complex carbohydrates, especially from whole grains, pulses, fresh fruit and vegetables — this is the message from nutritionists. These guidelines might sound straightforward, but if it were simple to follow them, I am sure we would all be healthy tomorrow. Change is not easy. Take the example of table sugar consumption. We are fully aware of the serious side effects related to high sugar intake such as obesity, blood sugar imbalances, heart disease, arthritis, immune-suppression, vitamin and mineral depletion to name a few. So why do we eat, on average, one kilo of refined sugar each week? Is sugar addictive?

The culprit is sucrose in the form of white or brown sugar. The way nature packages sugar, with fibre, vitamins, minerals and water, as for example, in fruit and vegetables, ensures that we don’t eat too much. Refined sugar, on the other hand, gives no nutrients, only calories. Whatever we eat raises the level of blood glucose (blood sugar). When glucose is released slowly and steadily during digestion, the blood sugar level is maintained within normal limits, sustaining physical and mental ability, helping us to concentrate and keeping emotions balanced.

All goes well when unrefined, high fibre carbohydrates are eaten because these are digested slowly, but a concentrated supply of refined sugar is absorbed quickly and raises blood sugar to high levels. The pancreas sends insulin to lower the sugar level, causing a rapid fall, which leaves a craving for more sugar. It is a vicious cycle, causing bursts of energy followed by fatigue and mood swings. Besides, if the pancreas can’t cope with such a high demand for insulin, this may lead to diabetes. Moreover, acid-producing bacteria that attack our teeth, also love sugar, as it reacts with saliva to produce just the environment the bacteria needs.

Refined sugar robs nutrients away from the body’s supplies. Since it lacks minerals and vitamins, it draws upon the body’s existing store of nutrients to metabolise into the system. When these nutrients are all used up, metabolising of undesirable cholesterol and fatty acid slows down, contributing to higher cholesterol and promoting obesity due to higher fatty acid in the organs and tissues.

Too much white as well as brown sugar also increases the level of triglycerides (fats) in the blood; increase in fats may be associated with circulatory disorders such as atherosclerosis.

Sugar consumption cannot be measured in packets. Packet sales have in fact fallen in recent years, while sugar consumption has not. This is because as much as three quarters of the sugar we eat is found in processed foods, and not just the obvious ones like bottled beverages which have as much as 35ml (seven teaspoons) sugar in one glass.

Is it possible to avoid or minimise the use of table sugar altogether? Yes, you simply use natural sweet alternatives instead.

Honey

Both sugar and honey contain glucose and fructose. However, when sugar is refined, all organic acids, proteins, enzymes and vitamins are destroyed, whereas honey, a natural sweetener, is subjected to only minimal heating during the packaging process.

Besides, honey has antioxidant and antimicrobial properties which are not present in table sugar. Generally, the darker varieties have a stronger flavour as well as a higher mineral content. Choose organic local honeys to reap maximum health benefits.

Molasses

Molasses is a residue left after extracting sugar from cane or beet. There are different types of molasses based on the level of extraction. The sweetest comes from the first extraction and is known as light molasses. The darkest form, blackstrap molasses, is the least sweet and is derived from the final extraction. Though molasses is sucrose, not fructose, and doesn’t offer a
significant caloric advantage over table sugar, it contains a number of minerals and vitamins.

Maple syrup

Maple syrup is a natural unprocessed product. Though it is not as sweet as honey and is largely sucrose, it does contain useful antioxidants and B vitamins. It is also a source of manganese that helps our body produce energy and zinc thus protecting our heart and developing immunity.

Brown rice syrup

Brown rice syrup is a natural sweetener produced by fermenting cooked brown rice. It’s made up of both maltose and glucose.

The maltose component has a lower glycemic index which means it doesn’t cause rapid fluctuations in blood sugar and insulin level as compared to table sugar. This rice derivative contains magnesium, manganese and zinc and it also has a higher protein content than most sweeteners.

Barley malt syrup

One of the healthiest natural sugar alternatives, this sweetener is a derivative of sprouted barley grains. Only about half as sweet as table sugar, barley malt syrup is a reasonably good source of some minerals and vitamins. Like brown rice syrup, it’s composed primarily of maltose which gives it a lower glycemic index.

Date sugar

Date sugar is 100 per cent dried dates ground into small pieces. It’s a whole food, rich in fibre, minerals and vitamins. Date sugar can be substituted for granulated sugar or brown sugar cup for cup, but it does not dissolve in liquids.

by Jahan Geldiyeva: http://www.dawn.com/2012/03/11/healthy-alternatives-sweet-solutions.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Understanding both healthy & not so healthy sugars with their Glycemic Index 

Glucose
Glucose is the simple sugar made by the body through digestion of carbohydrates. It is the body's chief source of energy. Sometimes glucose is called dextrose.

Sucrose
Sucrose is what we commonly refer to as table sugar. It is made from highly processed sugar cane or sugar beets. The composition of sucrose is a combination of glucose and fructose, which separates during digestion. Pure sucrose is devoid of any nutrients.


Fructose
Fructose, commonly called fruit sugar, is a simple sugar found in honey, tree fruits, berries, and melons. But don't be fooled into thinking fructose on a label means you are eating fruit sugar. Pure crystalline fructose comes from two sources: corn or sucrose (table sugar). Corn starch is processed to release fructose. Sucrose (table sugar) is enzymatically hydrolyzed to separate into glucose and fructose. Crystalline fructose is pure fructose from one of these two sources.

High fructose syrup
High Fructose Corn Syrup is made from starches like corn, wheat, and rice. High fructose syrups contain nearly equal amounts of glucose and fructose, a composition nearly identical to sucrose (table sugar). The reason high fructose corn syrup is so abundant in our processed food is simple-it's cheaper than sugar. Because we highly subsidize corn and place tariffs on sugar imports, high fructose corn syrup is much less expensive.

Pure fructose is 1.2-1.8 times sweeter than sucrose so less is needed for the same level of sweetness. It is low on the glycemic index, therefore it does not lead to peaks and dips in the body's glucose levels. But fructose is processed in the liver. When too much fructose enters the liver at once, the liver can't process fructose as a sugar. Instead, the liver turns excess fructose into fats-triglycerides. When you incorporate these fats into our bodies cells (the cell membranes) triglycerides cause these cells to be insulin resistant. This is the reason that high fructose corn syrup leads to diabetes. Fructose is linked to significant increases of both cholesterol and triglycerides. And remember-fructose, like sucrose-is a highly refined processed sugar devoid of any nutrition.

Also check out Issue 5, High Fructose Corn Syrup, A Not So Sweet Surprise

Maltose
Maltose, also known as malt sugar, is half as sweet as sucrose (table sugar). It is produced from starch (barley, wheat, rice or other grains). It has been produced in China since 200 B.C. We use it in making beer and as an additive to some processed foods.

In our bodies, maltose is formed as the first step in digestion of starchy foods. It is then broken down into glucose.
Lactose
Lactose is the sugar found naturally in milk.

Date Sugar
Date sugar is 100% dehydrated dates ground into small pieces. It is a whole food, high in fiber, vitamins, and minerals. Date sugar can be substituted for granulated sugar or brown sugar cup for cup, but it does not dissolve in liquids. Most alternative health practitionars consider Date Sugar to be a healthy sugar alternative. We did not include it in the chart because we could not find its glycemic index.

Sugar Alcohols or Polyols
Maltitol, maltitol syrup, sorbitol, mannitol, xylitol, lactitol, erythritol, and isomalt are examples of sugar alcohols. They occur naturally in plants, but are usually manufactured from sugars and starches. Sugar alcohols have fewer calories than sugars because they are not completely absorbed by the body. They can ferment in the intestines and cause gas, bloating, and diarrhea.

Glycemic Index
When carbohydrates are digested, glucose is released into the bloodstream. The glycemic index is a comparative measurement of the amount of glucose released by a particular food over a two to three-hour period.


Foods that rapidly release glucose rate high on the glycemic index (GI). Foods that slowly release glucose are low on the glycemic index. Mixing high and low GI foods can result in a moderate glucose release.


Sugars & Substitutes with their Glycemic Index
Artificial Sweeteners
N/A
Never a Healthy Sugar Alternative
All artificial chemical sweeteners are toxic and can indirectly lead to weight gain, the very reason many people consume them. They should be avoided. In fact, given a choice between high fructose corn syrup and artificial sweeteners, we recommend high fructose corn syrup by far (though it's essentially asking if you should consume poison or worse poison).
Stevia
0
Best Healthy Sugar Alternative
Though it is 200-300 times sweeter than table sugar, stevia is not a sugar. Unlike other popular sweeteners, it has a glycemic index rating of less than 1 and therefore does not feed candida (yeast) or cause any of the numerous other problems associated with sugar consumption. Read more about stevia at Organic Lifestyle Magazine (OLM). Please note that Stevia and Truvia are not the same thing.

Xylitol
7
Xylitol is a natural sugar alcohol sweetener found in the fibers of fruits and vegetables which can cause bloating, diarrhea, and flatulence with initial consumption. It's said to be safe for pregnant women, and is said to possibly treat ear infections, osteoposis, respiratory infections, candida, and is it even helps fight cavities. In fact, in Finland, virtually all chewing gum is sweetened with xylitol.
Agave Nectar
15-30
A sweet syrup made from the Blue Agave plant, Agave Nectar is obtained by the extraction and purification of "sap" from the agave plant, which is broken down by natural enzymes into the monosaccharides (simple sugars): mainly fructose (70-75%) and dextrose (20-26%). Read more about agave nectar at OLM.
Fructose 
17
Though fructose has a low glycemic index rating, fructose consumption should be limited. Fructose is linked to heart disease as it raises triglycerides and cholesterol. It is devoid of nutrition.
Brown Rice Syrup
85
It is not recommended for diabetics, since its sweetness comes from maltose, which is known to cause spikes in blood sugar.
Raw Honey
30
A Healthy Sugar Alternative in moderation     
With antioxidants, minerals, vitamins, amino acids, enzymes, carbohydrates, and phytonutrients, raw, unprocessed honey is considered a superfood by many alternative health care practitioners and a remedy for many health ailments. Choose your honey wisely. There is nothing beneficial about processed honey. Read more about honey at >>>
Coconut Palm Sugar
35
Originally made from the sugary sap of the Palmyra palm , the date palm or sugar date palm (Phoenix sylvestris). It's also made from the sap of coconut palms. With a relatively low glycemic index, Cocnut palm sugar is the new rage among health nuts. It's often called "coconut nectar sugar" or "coconut sugar".
Apple Juice
40
Fresh apple juice is good for you, though we recommend eating fresh raw whole apples. Concentrated apple juice (sometimes used as a sweetener) is closer to refined sugar than fresh apple juice.
Barley Malt Syrup
42
Barley malt syrup is considered to be one of the healthiest sweeteners in the natural food industry. Barley malt is made by soaking and sprouting barley to make malt, then combining it with more barley and cooking this mixture until the starch is converted to sugar. The mash is then strained and cooked down to syrup or dried into powder.
 Amasake
43
This is an ancient, Oriental whole grain sweetener made from cultured brown rice. It has a thick, pudding-like consistency. It's not easy to find in the U.S., but it is a great alternative to refined table sugar.
Sugar Cane Juice
43
Healthy Sugar Alternative in moderation
Sugar cane juice has many nutrients and other beneficial properties and is said by some health practitioners to be almost as medicinal as raw honey.
Organic Sugar
47
Organic sugar comes from sugar cane grown without the use of chemicals or pesticides. It is usually darker than traditional white sugar because it contains some molasses. (It has not been processed to the degree white sugar is processed).
Maple Syrup
54
Maple syrup is made by boiling sap collected from natural growth maple trees during March & April. It is refined sap and is therefore processed.  It has a high glycemic index, and though it is much more nutritious then refined table sugar and high fructose corn syrup, there are better choices.
Evaporated Cane Juice
55
Evaporated cane juice is often considered unrefined sugar, but juicing is a refining process, and evaporating refines further. Though better than turbinado, cane juice (unevaporated) is a better choice as a sweetener.
Black Strap Molasses
55
White refined table sugar is sugar cane with all the nutrition taken out. Black strap molasses is all of that nutrition that was taken away. A quality organic (must be organic!) molasses provides iron, calcium, copper, magnesium, phosphorus, potassium and zinc, and is alkalizing to the body.
Turbinado
65
Turbinado sugar is partially processed sugar, also called raw sugar.
Raw Sugar
Raw sugar
65
Raw sugar is not actually raw sugar. It is processed, though not as refined as common white table sugar. Therefore, given a choice between raw and white, choose raw. There are many different variations of raw sugar with many different names depending on how refined it is.
Cola (and most other sodas)
70
Though cola has a lower GI ranking then some might expect, there are many other reasons to avoid cola, or any type of soda. There is nothing beneficial to the human body inside a can of soda (not to mention we should avoid drinking out of aluminum cans!).
Corn Syrup
75
Corn syrup has very little nutrition and should be avoided.
Refined, Pasteurized Honey
75
The nutrition is gone, and there is often high fructose corn syrup added to processed honey. Refined pasteurized honey is no better than white table sugar.
Refined Table Sugar
80
Conventionally grown, chemically processed, and striped of all beneficial properties, many health advocates believe that refined sugar is one of the two leading causes (high fructose corn syrup is the other) of nearly every health ailment known to man (or woman or child). Not only does it have a high GI ranking, but it also is extremely acidic to the body causing calcium and other mineral depletion from bones and organs (sugar is alkaline but has a very acidic effect on the body).
High Fructose Corn Syrup
87
Many health advocates believe that high fructose corn syrup and refined sugar are the two biggest contributors to health ailments in our society. High fructose corn syrup is a combination of sucrose and fructose.
Glucose (AKA Dextrose)
100
White bread was the benchmark, but for consistency glucose now holds the rating at 100.
Maltodextrin
150
Foods that have maltodextrin often say "Low Sugar" or "Complex Carbohydrate", but this sweetener should be avoided!
Please note that the glycemic index numbers here are estimates. There are many variables that help determine how quickly a sugar is absorbed. These numbers represant an average of many different respected studies. In addition, it is very important to note that the glycemic index does not define what is a healthy sugar and what is an unhealthy sugar. There are many other variables.
Read More:

Friday, March 9, 2012

Corruption in Pakistan - Mehran Scandal



Former chief of Mehran Bank, Younis Habib, disclosed before the Supreme Court on Thursday that former president Ghulam Ishaq Khan and former army chief Mirza Aslam Beg pressured him to arrange Rs 1.48 billion, out of which Rs 400 million were distributed among politicians while the remaining sum was invested by secret agencies.

Habib had appeared before a three-member bench, headed by Chief Justice Iftikhar Muhammad Chaudhry, which is hearing Air Marshal (r) Asghar Khan's petition against the alleged use of public money by Inter-Services Intelligence (ISI) to influence the 1990 general election results. The court has sought a detailed report from the Defence Ministry on the ISI's working from 1990 onwards.

Former chief of the defunct Mehran Bank, Younis Habib, former army chief Gen Mirza Aslam Beg, former ISI chief Asad Durrani and the petitioner, Asghar Khan, appeared before the bench, whereas Commander Shahbaz represented the Defence Ministry in the case. Habib told the court that the then army chief communicated to him the message of the then president, Ghulam Ishaq, to arrange Rs 350 million, adding that he (Habib) was taken into custody by the Federal Investigation Agency on saying that it was impossible to arrange such a substantial amount.

Habib revealed that he arranged Rs 1.48 billion under duress, and of that, Rs 400 million were distributed among politicians while the rest were received by the agencies for investment. The bank account numbers in which the money was transferred was also provided by Aslam Beg, claimed Habib. He also informed the court that he was forced by Roedad Khan and then attorney general of Pakistan to file a case against Asif Ali Zardari, in 1990.

Tendering an apology before the court, Habib pleaded for mercy, saying he had no other option but to capitulate to the pressure exerted by the former president and army chief. In response to Habib's statement, Durrani tried to convince the bench that ISI had nothing to do with the disbursement of the money to politicians, saying it was his individual act. The chief justice observed that the bench would decide the case after hearing all the parties.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~```
Pakistan has lost Rs.8,500 billion ($94 billion) in corruption, tax evasion and bad governance during the rule of Prime Minister Yousuf Raza Gilani, graft watchdog Transparency International Pakistan (TIP) has said.
TIP advisor Adil Gillani told The News that the impact of corruption is far more serious than what was believed. He said Pakistan will not need money from the outside world if the government can effectively check corruption.
The current Pakistani government that came to power in 2008 has been the worst in terms of corruption. Past records of corruption were broken and the country rose in the ranks of the most corrupt nations, the paper noted.
The National Accountability Bureau and the Federal Investigation Agency, instead of checking corruption, have been siding with the corrupt. These institutions have been helping the corrupt to get off the hook by distorting the evidence in favour of the high and the mighty, the TIP representative alleged.
Transparency International is headquartered in Berlin
http://nvonews.com/2012/02/05/94-bn-graft-mars-gilani-government/.
Corruption in Pakistan is widespread and growing. In the latest Corruption Perception Index, the country is ranked the 34th most corrupt country in the world, up from 42nd last year. Recent polls reveal a pervasive culture of fraud, bribery, nepotism, cronyism and misappropriation of funds. 69% of poll respondents admitted to corruption when dealing with the courts, 24% said they had paid a bribe to get their children into select schools, 42% gained access to health care by paying a bribe to hospital staff, 31% reported paying bribes to police and a huge 99% said they had paid bribes to have their taxes lowered.

The amount of money involved in corruption has risen from 195 billion rupees in 2009 to 223 billion rupees in 2010 with bureaucracy and the police ranked as the two most corrupt sectors. The lure of easy money reaches even beyond the country's borders; corruption charges have just been leveled against two French officials, charged with kickbacks on arms sales to Pakistan. Known in the French press as the Karachi affair, it is a major scandal affecting the re-election of French President Nicolas Sarkozy. With corruption endemic on such a scale, it is hardly surprising that Pakistanis are cynical or even despairing about their country's administration's ability to clean house and restore public integrity.

Pakistan has had a painful history of corrupt leadership for example, with the Bhutto family and more recently, Nawaz Sharif, a wealthy steel magnate who battled for years to stay out of jail on a range of corruption charges, before defeating Benazir Bhutto's government which had been brought down by serious economic and financial scandals. But as Bilal Hussain wrote in a Guardian article in April 2011, the basic problem in Pakistan is not just corruption. Many countries are corrupt but at least they are competent. "Today," he says, "a terrifying level of incompetence pervades the entire sphere of governance in Pakistan. Because of bribery, jobbery and nepotism, the lower ranks of our civil bureaucracy are filled with incompetent and under-educated people."

This paralysis affects institutions like the country's co-called National Anti-Corruption Strategy launched in 2002, and the Accountability Courts set up in 1999 to address corruption charges. Police reforms have been instituted to attempt to change the culture of lawlessness and lack of credibility or trust in the authorities but all that has happened is further non-cooperation and lack of coordination, and a continued questioning of the integrity and political motives of those appointed as watchdogs. Integrity Pacts for example, or formal no-bribery contracts, have been established for major public/private transactions, with some success in establishing transparency in procurement and financial systems. But it is too little, too late, in spite of all the help given by organizations such as the Asian Development Bank, the World Bank and the UN Development Program. Pakistan has reverted to a culture of incompetence, with a stagnating economy, rising inflation, shortages, rising unemployment and poverty.

At the same time, there is deep concern about the way Western funds are being seen as propping up a corrupt and incompetent elite. Confirming the larger debate about the nature of foreign aid and its creation of a dependency culture, aid to Pakistan has enabled it to build an all-powerful military and a public debt approaching more than US $105 billion. US and international aid to Pakistan is now being monitored by Transparency International Pakistan (TIP) to ensure that funds are not misdirected away from the World Bank's five year irrigation project for example, or funds promised to health and education projects. But recent actions by President Zardari's administration to cut ties with TIP will do nothing to stop the increase of corruption and are seen as yet another blow to democracy and the rule of law.

Pakistan's former envoy to the US and India, Ashraf Jehangir Qazi, wrote in a December 2010 article, that "all is not yet lost. Our people are indeed resilient. They need to be organized and provided with hope." Qazi reviewed the WikiLeaks revelations and the cables from the US ambassador that made it clear what has been known for a long time -- that a corrupt Pakistan leadership is held in international contempt, and is being kept in place as long as it serves the interests of the US. This is indeed problematic as the country continues to disintegrate.

Qazi also referred to the WikiLeaks cable describing politician Imran Khan's interview with a US congressional delegation in January 2010, where he bluntly criticized US policy as dangerous and mistaken in supporting "the man and not the democratic process" first with Musharraf and then with Zardari. Khan called on the US to scale back its operations in Afghanistan and replace the counter-productive military action with "dialogue, policing and intelligence gathering" as the drone attacks are simply radicalizing Pakistani youth and provoking revenge and animosity against the US.

Imran Khan is being recognized as the only Pakistani politician ready to stand up against US policy and is gaining popularity for his refusal to compromise with power in return for political benefit. Described by Ghazi as "clean, devoted, trusted and capable", Khan's popularity is increasing as his campaign gets underway for Pakistan's Presidency. His party, the PTI, has no patrons in high places, he vows to disassociate Pakistan from the US war on terror and he has announced that he will tackle terrorism, corruption, unemployment and inflation. Described as the last hope for Pakistan's future, he has increasing support from the youth of the country. He sounds confident that he can mobilize the trust of the people and that his party will sweep the polls in the coming election. Certainly the people of Pakistan deserve a political alternative to the vicious indifference of the current administration.

Dr Azeem Ibrahim is a Fellow and Member of the Board of Directors at the Institute of Social Policy and Understanding and a former Research Scholar at the Kennedy School of Government at Harvard and World Fellow at Yale.

More writings here: www.azeemibrahim.com
http://www.huffingtonpost.com/azeem-ibrahim/corruption-pakistans-past_b_986241.html

Related Links:

Under such leaders people are given opportunities for corruption. The state and its institutions become tools to protect corrupt leaders and their interests rather than protecting the people against them. Agitation is crushed by ...
The Tunisian and Egyptian demonstrations started due to high unemployment, soaring prices of food items, corruption, poor living conditions, and the lack of freedom of speech; all but the last are present in Pakistan. ...


Pakistan shares many of Egypt's problems: rampant corruption, social injustice, a growing wealth gap, inflation, total subservience to United States of America. One reason for the rebellions in Egypt and elsewhere was the in-your-face ...


While discussing corruption, it was pointed out that there are about 1200 politicians in the assemblies, why corruption by these 1200 people is discussed? Are there only 1200 politicians who are corrupt and no one else? ...

“Without social welfare and with this corruption, nobody is ready to pay tax… in return one gets nothing — no health, education, social security.” Eunuchs have been appointed tax collectors in Karachi, the financial capital, ...


While he did not mention the word corruption in his speech, the SC has to give its final verdict on many of his cases and the judges have hinted that there has to be a limit to their patience. Once it runs out, either Zardari has to ...
If the monopoly of parliamentarians is restricted by taking away their power to elect Prime Minister, President, Senators, women and minority seats, which could also be elected through direct vote of people, corruption would ...